Your browser does not support JavaScript!

1

Een voorbeeld van een yoga houding.

Vinyasa Flow Yoga

Bij deze vloeiende, dynamische vorm van (yang) yoga, worden de klassieke houdingen aan elkaar verbonden door vinyasas. Vinyasas zijn bewegingen uit de Zonnegroet op het ritme van de adem. De focus op adem en beweging brengt je aandacht in het nu. Je ontwikkelt kracht, soepelheid en flexibiliteit. Spieren worden langer, sterker en leniger. De diepere ademhaling is helend en heilzaam voor je zenuwstelsel. Op deze manier laat je de levensenergie beter doorstromen, zodat je je lichter voelt, beter geaard bent en krachtiger in het leven staat.

Vinyasa Flow Yoga is een aanrader als je fysieke uitdaging zoekt. Kamp je met onrust zoals piekeren, onzekerheid of stress, dan kan deze yogavorm helpen om "uit je hoofd en in je lijf " te komen, omdat de houdingen aandacht en inspanning vragen.

Iedere les begint met yin. De aandacht naar binnen richten, het lichaam ontspannen en de aandacht naar de adem brengen. Daarna gaat yin over in yang. Rust verandert in beweging, de adem wordt dieper en de beweging is synchroon met de ademhaling. De houdingen volgen elkaar op in een vloeiende reeks met het doel het lichaam stap voor stap voor te bereiden op de belangrijkste houding, de "peakpose". De les is wisselend intensief en uitdagend. Hierdoor verbeter je je concentratievermogen en leer je om ook mindful te blijven als het fysiek uitdagend wordt. Je bouwt kracht op, zowel fysiek als mentaal. De vrijheid en dynamiek van Vinyasa Flow Yoga heeft er voor gezorgd dat dit in het Westen op dit moment één van de populairste stijlen is.

Een voorbeeld van een pilates houding.

Pilates

Pilates is een training voor lichaam en geest, ontwikkeld in het begin van de vorige eeuw door Joseph Pilates (1880-1967). 

De Pilatesoefeningen worden uitgevoerd op een mat. De kracht van Pilates zit vooral in de eenvoud en combinaties van bewegingen. De bewegingen worden volgens de Pilatesprincipes beheerst en nauwkeurig uitgevoerd. Vanuit een goede lichaamshouding worden alle spiergroepen geactiveerd, spieren worden langer en sterker. Dit vereist concentratie en een optimale ademhaling.  

Regelmatige beoefening van Pilates heeft veel voordelen: ALLE spieren worden geactiveerd, dus ook de diepere stabilisatiespieren. Dit zijn de spieren van onderrug, onderbuik, bekkenbodem en middenrif. Deze spieren vormen het spierkorset van het lichaam, het zgn "powerhouse"  (ook wel "core" of "kernspieren" genoemd). Je verkrijgt daardoor een betere lichaamshouding, meer kracht, stabiliteit en balans. Buik- en rugspieren worden sterker, je hebt meer controle over je eigen lichaam. Ook is Pilates een goede ondersteuning om af te vallen. De spiermassa wordt groter waardoor de verbranding versnelt en meer vet wordt verbrand.

Pilates is voor iedereen geschikt. Vooral voor mensen met een zittend beroep, voor mensen met rug- en nekklachten, voor beginnende sporters en voor gevorderde sporters die hun prestaties willen verbeteren.

Een voorbeeld van een body flow houding.

Body Flow

Body Flow is een mix van Yoga, Pilates, stretching en meditatie. Na een aantal lessen zul je al snel de "flow" ervaren waarbij je kracht opbouwt en je lenigheid verbetert. De combinatie van coördinatie, concentratie en balans maken Body Flow uitdagend en een erg leuke les. Kenmerkend is de muzikale ondersteuning die bijdraagt aan de choreografie en de gemoedstoestand. De ademhaling speelt ook een belangrijke rol waardoor je tot rust komt en lichamelijk en geestelijk meer in balans.

Deze groepsles geeft je voldoende gelegenheid om de bewegingen aan te leren: na de warming-up (track 1) volgt de Zonnegroet die de spieren sterker en langer maakt. Vervolgens staande kracht, deze Yogahoudingen versterken het hele lichaam. Track 4 bestaat uit balansoefeningen. Daarna heupopeners voor meer flexibiliteit en bewegingsvrijheid in heupen en onderrug. De rug- en buikspieren ("core") worden sterker gemaakt met Pilatesoefeningen. Dan twists (track 8) en voorwaartse buigingen (track 9) voor soepelheid en flexibiliteit in hamstrings en de rug. Tot slot een korte ontspanning/meditatie.

  • verbetert de flexibiliteit van je gewrichten en je bewegingsbereik
  • verbetert je conditie
  • maakt je kernspieren (buik, borst en rug) sterker
  • helpt je caloriën te verbranden
  • verlaagt je stressniveau
  • verbetert je concentratie